Edytujesz
Mcseriopedia:Pomoc
(sekcja)
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga:
Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli
zalogujesz się
lub
utworzysz konto
, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Filtr antyspamowy.
Nie
wpisuj tu nic!
=== Feng shui === Chyba się powieszę, bo mi się strona zresetowała i straciłem cały tekst. {{Cenzura}} Fandom. {{Cenzura}}. Ech. No dobra. W edytowaniu bardzo ważne jest '''formatowanie'''. Możesz dobrze, przewrotnie i zabawnie opisać życiorys [[Halynka|halynki]], ale bez odpowiedniego ułożenia tekstu nie będzie on tak przystępny dla czytelnika, jak mógłby być. Dlatego przy edycji stosuje się odpowiedni kanon estetyczny. Z ogólnych zasad - '''zrób tak, żeby było przejrzyście'''. Niech wszystko będzie wiadomo po jednym rzucie oka - wyróżniaj w odpowiedni sposób fragmenty tekstu, formując go w sekcje, dodając przypisy itd. Stosuj linki, żebym czytając twój artykuł i płacząc, że tylko ja tu siedzę ała mógł sobie płynnie przełączyć na inną, powiązaną stronę. Nie nadużywaj ich, bo czytelnik po zetknięciu z nadmiarem niepotrzebnych linków może być wyleczony tylko piaskoterapią. Nie wrzucaj zdjęć na środek raczej, chyba że nie wiem, mapę chcesz dać, żeby było lepiej widać czy coś. ==== Pisanie artykułów ==== Tworzysz nowy artykuł, bo ci się nudzi? Ofc zacznij od nagłówka. Stwórz go najlepiej na zasadzie '''''Termin''' - blabla mlimli'' albo jakiejś podobnej. Nagłówek generalnie powinien pokrótce objaśniać, o czym mówi artykuł. Istnieją dwie szkoły zagospodarowania nagłówków - jedna umiłowała sobie długie nagłówki (czasem nawet podzielone na akapity) streszczające cały artykuł, a druga - bardzo zwięzłe definicje omawianego terminu czy obiektu. Osobiście wolę drugą i pewnie pokrewne, leniwe dusze też się do niej przychylą. Jeżeli opisujesz coś, co można skategoryzować - na przykład region - sprawdź, czy nie istnieje specjalny szablon (tzw. '''infoboks''') przeznaczony dla podobnych rzeczy, który wyświetla lakoniczne podsumowanie opisywanego tematu u góry strony. Jeśli tak, dodaj go i wprowadź odpowiednie wartości dla argumentów szablonu. Jeśli nie, poproś mendę włosiatą o dodanie nowego infoboksa albo spróbuj go stworzyć sam. Nie zaleca się dodawania niezgodnych z kategorią infoboksów do artykułów. W sensie jak piszesz o jakimś jedzeniu, to nie opisuj go przez szablon {{t|Miejsce}}, bo on dodaje automatycznie do artykułu kategorię [[:Category:Miejsce|Miejsce]] i się na tej stronie kategorii zrobi burdel bo zamiast anwali i innych nyksohemerii tam będzie jakiś pasztet albo golonka.<br> Zastosowanie szablonów jest opisane w ich dokumentacji na ich stronach (rzuć okiem na taki szablon {{t|Postać}} na przykład). [[File:Artykuł.png|300px|thumb|right|Fą szłej]] Kiedy rzucisz już w nagłówku garścią podstawowych informacji, najwyższy czas na rozwinięcie tematu. Podziel artykuł na '''sekcje''', które będą opisywać różne aspekty tematu, jak np. ''Historia'', ''Geografia'' w artykule [[Esedia]]. Sekcje są istotne dla przejrzystości treści, ale nie są potrzebne w krótszych artykułach. Co będziesz robił sekcje po jednym zdaniu, bez sensu. Jeśli z kolei cierpisz na słowotok albo po prostu piszesz o czymś obszernym, możesz podzielić sekcje na podsekcje, w skrajnych przypadkach na podsekcje podsekcji, w skrajniejszych na podsekcje podsekcji podsekcji i tak dalej. Grunt, żeby było posortowane i można było się w tekście łatwo odnaleźć. Kolejność sekcji nie jest odgórnie ustalona, ale fajnie jest, jak artykuły opisujące podobne rzeczy miały podobną chronologię sekcji. Wyjątkami są sekcje ''Galeria'', ''Przypisy'' i ''Zobacz też'', które daje się zawsze na dole (bo są dla artykułu najmniej istotne). Na koniec możesz dodać navboks, inny rodzaj szablonu, który stanowi rozbudowaną listę linków do artykułów na pokrewne tematy (patrz {{t|Geografia}}). Navboksy automatycznie kategoryzują strony, na których się znajdują. Uwaga: szablonów tego rodzaju nie widać na komórce (czy ogólniej, mobilnej wersji Fandomu). shrug.<br> Warto też pomyśleć nad dodaniem strony do odpowiedniej kategorii, uprzednio upewniając się, że nie duplikujemy kategorii, które automatycznie dodają wspomniane infoboksy i navboksy. Kategorie powinno się dodawać na samym końcu strony, pod całą treścią. '''Jeśli nie wiesz, jak coś zrobić, podpatrz rozwiązania na innych stronach na wiki.''' Nie czytałem tego po napisaniu, więc jest spora szansa, że miejscami chrzanię od rzeczy.
Opis zmian:
Wkład na Mcseriopedia jest udostępniany na licencji Creative Commons – za podaniem autora (szczegóły w
Mcseriopedia:Prawa autorskie
). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach
domeny publicznej
, lub kompatybilnych.
PROSIMY NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!
Anuluj
Pomoc w edycji
(otwiera się w nowym oknie)
Menu nawigacyjne
Narzędzia osobiste
Nie jesteś zalogowany
Dyskusja
Tryb ciemny
Edycje
Utwórz konto
Zaloguj się
Przestrzenie nazw
Strona projektu
Dyskusja
polski
Widok
Czytaj
Edytuj kod źródłowy
Wyświetl historię
Więcej
Szukaj
Nawigacja
Strona główna
Ostatnie zmiany
Losowa strona
Pomoc z MediaWiki
Pomoc z edytowaniem
Główne katalogi
Drzewo kategorii
Oś czasu
Księga ksiąg
Wszystkie strony
Narzędzia
Linkujące
Zmiany w linkowanych
Strony specjalne
Informacje o tej stronie