Konstytucja MCSER.IO2

Z Mcseriopedia
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Konstytucja MCSER.IO2 - podstawowy akt prawny regulujący organizację serwera MCSER.IO2.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Początek kodyfikacji rozwiązań prawno-porządkowych na serwerze nastąpił na początku lipcu 2019 roku i był związany z ożywionym wydzielaniem terytorium w pobliżu Centrum na działki. W nocy z 1 na 2 lipca 2019 na Strefie Schengen odbyła się dyskusja, której wynikiem było wprowadzenie pierwszej konstytucji (Konstytucji Stanów Zjednoczonych MCSER.IO). Za jej spisanie bezpośrednio odpowiada Tomek, który był głównym inicjatorem powstania dokumentu. Duży udział miały poprawki i sprostowania zaproponowane przez Maćka i Dominika.

12 stycznia 2020 roku Tomek spisał nową ustawę zasadniczą jako żart w nawiązaniu do konstytucji z lipca, jej przestarzałości oraz utrzymującego się mniej więcej od czasu uchwalenia nikłego jej przestrzegania. Oficjalnie dokument nie ma żadnej mocy prawnej na podstawie siebie samego (art. 2 rozdziału IV).

Obie te konstytucje nie miały w zasadzie żadnej legitymacji w społeczności MCSER.IO i łączyły w sobie cechy pamiątki złotej ery serwera oraz bardzo hermetycznego mema. MCSER.IO2 było de facto zarządzane poprzez zdrowy rozsądek i zwyczajowe ustalenia, z których część miała odzwierciedlenie w konstytucjach (utrwalenie się zasad związanych z administracją terytorialną). Z czasem jednak serwer zaczął przechodzić gruntowne zmiany, jak pojawienie się uniwersów, znacznego rozrostu terytoriów i różnych konfliktów. Zdaje się, że na skutek turbulencji związanych z przerabianiem działki Dominika (gdy Michał chciał wysadzić Rzeszę, powołując się na zezwolenie Dominika wydane po tym, jak Rzesza stała się terytorium neutralnym) w grudniu 2020 roku narosło przekonanie, że potrzebna jest nowa Konstytucja konkretyzująca przyjęte ustalenia. Miała być w zamierzeniu podstawą do odpierania potencjalnie destrukcyjnych propozycji związanych z serwerem i ucinająca spory. Została wprowadzona 31 grudnia 2020 roku po kilkudniowych obradach Rady i formalnie obowiązuje do tej pory.

Treść[edytuj | edytuj kod]

Aktualny tekst

Konstytucja MCSER.IO2, 30 XII 2020

Ufając w przyszłość i wspominając przeszłość Świata MCSER.IO2, przywołując najlepsze jego chwile, chcąc wprowadzić trwały, spójny i sprawiedliwy system prawny, my, współtwórcy Świata, ustanawiamy Konstytucję MCSER.IO2 jako jego fundamentalny dokument. Naszym pragnieniem jest, by wpływał on jak najpozytywniej na wspólnotę Świata i przyczyniał się do jej rozwoju. Wszystkich zatem, którzy z tej Konstytucji będą korzystać wzywamy, aby czynili to na pożytek całej społeczności Świata.

Rozdział I - Przepisy o Radzie Najwyższej

  • Art. 1. Rada Najwyższa jest najważniejszym organem w Świecie, który istnieje, by tym Światem zarządzać i o niego dbać.
  • Art. 2. Radę tworzą Członkowie Rady Najwyższej, którzy są równi wobec siebie i mają takie same prawa.
  • Art. 3. Wszystkie decyzje Rady Najwyższej są podejmowane poprzez głosowanie.
    • Art. 3.1. Procedura głosowania Rady rozpoczyna się słownym wnioskiem jednego z Członków Rady, który powinien zostać wówczas poddany dyskusji przez innych Członków. Wniosek może być modyfikowany w trakcie dyskusji, aczkolwiek należy sporządzić przed głosowaniem ostateczny model jego treści.
    • Art. 3.2. Członkowie w trakcie lub po dyskusji określić swój stosunek do wniosku jako "za" lub "przeciw", ewentualnie wstrzymać się od głosu. Stanowisko Członka w głosowaniu musi być poparte sensownymi argumentami, a zapytany o takowe Członek ma obowiązek udzielić wyczerpującej odpowiedzi.
    • Art. 3.3. Wniosek uznaje się za przyjęty przez Radę, gdy ilość głosów "za" będzie stanowić większość wśród głosów "za" i "przeciw" Członków Rady.
  • Art. 4. Uznaje się dwa tryby głosowań: tryb zwykły i tryb nadzwyczajny.
    • Art. 4.1.Głosowanie Rady w trybie zwykłym jest głosowaniem, w wyniku którego wniosek do Rady może zostać przyjęty bez udziału wszystkich Członków Rady w głosowaniu, jeśli nie będzie to sprzeczne z art. 3.
    • Art. 4.2. Głosowanie Rady w trybie nadzwyczajnym jest głosowaniem, w którym nie można ogłosić wyników głosowania i przyjąć wniosku do Rady bez wypowiedzenia się i zagłosowania wszystkich aktualnych Członków Rady.
  • Art. 5. Dopuszczalne jest postawienie jednego z Członków Rady Najwyższej w tzw. stan oskarżenia poprzez wniosek do Rady oraz jeśli istnieją dowody naruszenia przez niego Konstytucji bądź innych umów związanych ze Światem.
    • Art. 5.1. Wniosek postawienia danego Członka Rady w stan oskarżenia i usankcjonowanie w określony sposób popełnionych czynów zabronionych jest procedowany jak w art. 3.1 i 3.2, z zastrzeżeniem, że oskarżony Członek nie ma prawa głosu.
  • Art. 6. Członkowie Rady Najwyższej powinni przestrzegać i pilnować porządku konstytucyjnego i wprowadzonego na mocy innych umów.
    • Art. 6.1. Członek Rady w sytuacji zagrażającej Światu lub jego części ma prawo użyć środków prewencyjnych. O wszelkich tego typu działaniach i powodzie, dla którego je podjęto, muszą najszybciej, jak to możliwe, zostać poinformowani inni Członkowie Rady, przede wszystkim Członek administrujący nośnikiem Świata, Serwerem.
  • Art. 7. Członek Rady administrujący Serwerem zawierającym Świat ma obowiązek umożliwić rozgrywkę oraz podejmować wszelkie działania prewencyjne, również okresowe zabezpieczanie postępu w postaci zapisów.

Rozdział II - Przepisy o terytoriach

  • Art. 8. Federacja to terytorium należące do konkretnego Członka Rady Najwyższej, który ma pełnię władzy na jej obszarze i może dzielić ją na mniejsze jednostki administracyjne, czyli terytoria podrzędne, wedle upodobania. Rada może na mocy głosowań w trybie nadzwyczajnym ingerować w sprawy konkretnej federacji.
  • Art. 9. Terytoria podrzędne to terytoria składowe federacji, które są ustanawiane i rządzone wedle uznania przez właściciela federacji.
  • Art. 10. Terytorium współdzielone to terytorium powstałe na mocy umowy pomiędzy przynajmniej dwoma stronami, Członkami Rady, które należy do więcej niż jednej strony umowy za jej przyczyną i jednocześnie nie jest częścią jakiejkolwiek federacji.
  • Art. 11. Terytorium neutralne jest terytorium należącym bezpośrednio do Rady jako ogółu, terytorium wspólne; wszystkie tereny nieprzynależące do jakiejkolwiek federacji i nie administrowane jako współdzielone.
    • Art. 11.1. Do ingerencji w obrębie terytorium neutralnego lub wydzielenia z niego innej jednostki terytorialnej potrzeba decyzji Rady.
  • Art. 12. Strefa wpływów jest terytorium neutralnym przyznanym na podstawie decyzji Rady pod szczególną pieczę jednemu z Członków Rady, który nabywa prawa do ograniczania wpływu innych Członków na terenie strefy.
  • Art. 13. Rada zachowuje najwyższą władzę na wszystkich terytoriach, będąc zobowiązaną do respektowania władzy jej Członków na terytoriach do nich należących.
  • Art. 14. Możliwa jest zmiana statusu terytorium lub terytoriów.
    • Art. 14.1 Zmiany statusu terytorium może dokonać Członek Rady indywidualnie, jeśli takie działanie nie będzie naruszać praw terytorialnych innych Członków lub Rady, tj. nie będzie sprzeczne z art. 8.-12.
    • Art. 14.2 Zmiany statusu terytorium może dokonać Rada na podstawie decyzji wydanej zgodnie z art. 2., 3., 4. i 13.

Rozdział III - Przepisy końcowe

  • Art. 15. Wprowadza się wieczny pokój w Radzie, między jej Członkami i na administrowanych przez nich terytoriach.
  • Art. 16. Zakłada się istnienie przynajmniej jednego uniwersum związanego ze Światem, którego szczegóły zostaną poruszone w osobnych umowach.
  • Art. 17. Zmiana Konstytucji jest możliwa tylko za pośrednictwem decyzji Rady procedowanej w trybie nadzwyczajnym i jednogłośnym poparciu dla zmiany wśród Członków Rady.
  • Art. 18. Traci moc Konstytucja Stanów Zjednoczonych Makserio z dn. 2 lipca 2019 roku.
  • Art. 19. Konstytucja MCSER.IO2 wchodzi w życie 31 grudnia 2020 roku.
Tekst Konstytucji z 2 lipca 2019

KONSTYTUCJA STANÓW ZJEDNOCZONYCH MAKSERIO

Preambuła

Ufając w wielkości Stanom Zjednoczonym Mcser.io, z nadzieją na pokój i dobrobyt wprowadzamy aktem podstawowym, zwanym dalej Konstytucją, co następuje:

Rozdział I - Definicja i status prawny stanu

  1. Podział Overworldu: Niniejszym dzieli się świat pomiędzy pięciu gubernatorów.
  2. Prawo stanu: Każdy gubernator ma prawo do posiadania własnego stanu lub stanów.
  3. Definicja stanu: Jako stan rozumie się zajęte terytorium lądowe, oznaczone tabliczkami lub bannerami i oświetlone (przynajmniej częściowo), zatwierdzone jako własność jednego z gubernatorów przez Radę Najwyższą składającą się ze wszystkich gubernatorów.
  4. Wymagania dot. stanu: Stan musi posiadać własną nazwę i flagę, gubernator tytułuje się królem/władcą/carem/ugabuga stanu i jest jedyną osobą mającą prawo do zarządzania swoim terytorium. Jeśli na terenie stanu występują struktury, np. wioski czy wieże pillagerów, prawo do ich eksploatowania ma tylko właściciel terytorium. Nie dotyczy to struktur takich jak Twierdza czy innych ustalonych jako wspólne przez Radę. (struktury w stanach są prawdopodobnie i tak przetrzebione, ciekawe przez kogo).
  5. Podział stanów: Stany gubernatorzy mogą dzielić na mniejsze jednostki administracyjne wedle uznania.

Rozdział II - Status terytoriów niewymienionych w rozdziale I

  1. Stanami są również terytoria zamorskie danych gubernatorów (kolonializm pełną gebą). Powinno się posiadać mapę, kordy i szlaki do takich terytoriów.
  2. Morze, kanały (poza wyjątkami znajdującymi się na zatwierdzonym terytorium gubernatora) są neutralne.
  3. Wszystko poniżej wysokości y=25 jest wspólne, neutralne i nie podlega stanom, jednakże na kopanie i stawianie budynków nie trzeba mieć zgody Rady. Podziemia mogą być stanem, jeśli Rada w konkretnym przypadku uznała inaczej.
  4. Nether nie podlega prawu stanowemu i jest neutralny.
  5. Sprawa Kresu jako stanów będzie uzgadniana w osobnej Konstytucji Kresu.
  6. Na budynki w strefie neutralnej musi się zgodzić Rada, najlepiej na messengerze.

Rozdział III - Granice stanów

  1. Deklaracja otwartych granic: Granice są otwarte i każdy może podróżować przez stany jak chce, chyba że Rada uznała inaczej.
  2. Spory graniczne: Konflikty graniczne powinno się rozwiązywać w sposób pokojowy, jeśli jest problem z ustaleniem granic, pomóc może Rada Najwyższa.

Rozdział IV - Prawo sądowe

  1. Wprowadza się wieczny pokój. Czuwa nad nim Rada Najwyższa, mająca swoją siedzibę w Centrum i składająca się przynajmniej z dwóch gubernatorów. Uwaga: jeśli jesteś winny np. bezprawnego zbanowania kogoś, albo ogólnie o ciebie toczy się sprawa, to nie jesteś w tej sprawie członkiem rady i nie masz nic do gadania.
  2. Karę za złamanie któregokolwiek z artykułów Konstytucji wymierza Rada, z zastrzeżeniem że ma ona prawo do odstąpienia w konkretnym wypadku od jakiegoś przepisu.
  3. Używanie konsoli powinno, heh, mimo wszystko być ograniczone.
  4. Banowanie (poza uzasadnionymi przypadkami jak na przykład Skurwol z lasu) jest zabronione.
  5. Kickowanie dozwolone tylko wtedy, gdy ktoś jest afk, a ty chcesz dzień.
  6. Nikt nie ma prawa do praw operatora.
  7. Używanie komend /summon, /setblock itd. jest zabronione.
  8. Nie uprzykrzamy sobie życia, przynajmniej w grze bądźmy dobrzy.
  9. Kradzież czy jakiekolwiek działanie na szkodę innego gubernatora jest zabronione.
  10. Handel nie jest ograniczony.
  11. Kwestia dodawania modów, paczek zasobów czy paczek danych do serwera oraz bezpośrednie grzebanie w plikach serwera wymaga pozwolenia wszystkich członków rady (chyba że grasz na singlu).

Rozdział V - Centrum

  1. Centrum definiujemy jako główny kanał Wschód-Zachód, most i teren wokół spawnu.
  2. Siedziba rady może być na tym cyplu co Maciek chciałeś latarnię postawić. Siedziba może być nawet w środku latarni, wszystko jedno.
Tekst Konstytucji z 12 stycznia 2020

Ustawa Zasadnicza MCSER.IO2

Rozdział I

  1. Podział Overworldu: świat dzieli się pomiędzy 5 gubernatorów.
  2. Każdy gubernator ma prawo do nieograniczonego terytorium, aczkolwiek w granicach rozsądku.
  3. Puste, nieoznaczone terytoria, nawet jeśli ktoś składa wobec nich roszczenia, są niczyje.
  4. Każde terytorium ma swój symbol (flagę), co wynika z lipcowego cringe'u na MCSERIO2 z Aternosa.

Rozdział II

  1. Zasady tworzenia działek w Kresie są takie same jak w Overworldzie, z zastrzeżeniem, że główna wyspa jest wspólna.
  2. Nie ma ograniczeń wobec Netheru. I tak nikt tego nie chce.
  3. Rada Kresu, główny kanał i cokolwiek ustalimy są terytorium wspólnym.
  4. Podziemia są integralną częścią działek, jako że nikt już nie kopie dla surowców.

Rozdział III

  1. Wszystkie kwestie niesprecyzowane w dokumencie są ustalane ustnie, albo po prostu na domysł.
  2. Ewentualne szkody w świecie wynikłe z nadmiernego upośledzenia są karane pobytem w miejscu bólu (trzeba je wreszcie przywrócić do życia).
  3. Prosimy uprzejmie nie wnerwiać Maćka ani Tomka podczas budowania.

Rozdział IV

  1. Ta konstytucja to cringe i to nie podlega dyskusji.
  2. Ta konstytucja nie ma żadnej mocy prawnej.
  3. Ta konstytucja wchodzi w życie od 12 stycznia 2020 roku od godziny 20.00.
  4. Zabronione jest pisanie "pojebało cię" pod tekstem konstytucji.
System prawno-administracyjny MCSER.IO2
KonstytucjaRadaUniwersa
Inne dokumenty
Stare, nieaktualne