Prawo MCSER.IO2
MCSER.IO2 posiada umiarkowanie rozbudowany[1] system prawny.
Historia
Konstytucja i podstawowe zagadnienia
Podstawowym aktem prawnym MCSER.IO2 jest Konstytucja MCSER.IO2, obowiązująca od 31 XII 2020 roku. Dzieli się na trzy rozdziały:
- Rozdział I, Przepisy o Radzie Najwyższej
- Rozdział II, Przepisy o Terytoriach
- Rozdział III, Przepisy końcowe
Konstytucja, tak jak poprzednie, przewiduje istnienie Rady Najwyższej - kolegialnego organu skupiającego w sobie graczy. Choć Konstytucja nie wyraża tego zbyt zgrabnie wprost (art. 1), przyjmuje się, że Rada ma pełnię władzy nad serwerem, tj. wszystkie możliwe kompetencje do zarządzania nim.
Radę tworzą Członkowie Rady Najwyższej. Status Członków Rady
Przepisy o terytoriach
Najważniejszym elementem regulacji Konstytucji (i bez wątpienia najbardziej trwałym) są przepisy o terytoriach, wykształcone na Wielkich Obradach Rady. Przepisy te dzielą serwer na terytoria na podstawie przynależności do konkretnego Członka Rady. Takie terytorium nazywa się federacją (art. 8). Na terytorium federacji Członek Rady ma pełnię władzy (czyli wspomnianą już maksymalną kompetencję do zarządzania nią). Federację można sobie dzielić wedle własnego widzimisię na mniejsze jednostki (tzw. terytoria podrzędne, art. 9) - z perspektywy prawa ogólnomakseriowego ten podział nie jest istotny.
Obok federacji Konstytucja przewidziała istnienie terenów nienależących do żadnego Członka Rady. Te tereny nazywa się terytoriami neutralnymi i administruje nimi - jako całość - Rada. O ile formalnie Konstytucja wymaga decyzji (czyt. głosowania) Rady w przypadku każdej ingerencji w terytorium neutralne, to w praktyce wyglądało to dotychczas inaczej. Głosowania przeprowadzano tylko, gdy zamierzano zmienić przynależność danego terytorium (np. wcielić je do innej federacji). Inne przypadki ingerencji, tj. stawianie budowli lub terraformacje, nigdy nie podlegały formalnym głosowaniom, a były raczej dokonywane na podstawie ustnych ustaleń[2] lub całkowitej samowolki.
Konstytucja przewiduje także dwa inne rodzaje organizacji terytoriów:
- terytoria współdzielone, nienależące do żadnej federacji i zarządzane przez dwóch lub więcej Członków Rady (art. 10),
- strefy wpływów, specjalny rodzaj terytoriów neutralnych, gdzie jeden z Członków Rady uzyskuje nieokreślone kompetencje do ograniczania wpływu innych członków Rady (art. 12).
Nie istnieją obecnie żadne terytoria współdzielone. Dawniej stanowiły je Delta Erydanu oraz fragment Gór Nocy; były to terytoria współdzielone przez Maćka i Tomka. Zniknęły, gdy wytyczono granice po terraformacji tamtych obszarów.
Strefy wpływów teoretycznie nadal istnieją; funkcjonują jako obszary, na których dana osoba prowadzi terraformację w związku z terraformacją na swoich terenach. W praktyce funkcjonują na podobnej zasadzie, jak zwykłe terytoria neutralne. Do stref wpływów należą: pasmo Gaszkadów i Gór Kwietnych na zachód od grani (Tomek), a także wschodnie peryferia Dioskurii (Maciek).
Na wszystkich terytoriach Rada zachowuje najwyższą władzę (art. 13). Teoretycznie może ingerować w sprawy federacji poprzez głosowania w trybie nadzwyczajnym (art. 8 zdanie drugie). Jest to władza w zasadzie czysto nominalna. W czasie obowiązywania obecnej Konstytucji nie zdarzył się ani jeden przypadek ingerencji Rady w wewnętrzne sprawy jakiejkolwiek federacji poprzez formalne głosowanie. Wcześniej z kolei...
Konstytucja dopuszcza zmianę statusu terytoriów (art. 14). Może to zrobić Członek Rady sam, jeśli zmiana nie powoduje uszczerbku praw innego Członka Rady albo samej Rady. W innych przypadkach zmiany dokonuje Rada w drodze głosowania. Nie wskazano trybu głosowania, ale, jak się wydaje, dotychczas stosowano tu - jeśli w ogóle - głosowania nadzwyczajne.
Prawo wewnętrzne federacji
Prawo wewnętrzne obowiązuje w trzech federacjach: federacji Maćka, Unii Rzeszy oraz w Entferii.
Federacja Maćka
Część federacji, Caer Ened, ma określony w kilku aktach ustrój. Akt utworzenia Księstwa Caer Ened ustanowił monarchię, którą władze Caer Ened nazywają monarchią harmoniczną. Na czele Księstwa stoi Książę Meredus oraz sześciu Ministrów obsadzonych w pięciu Ministerstwach. Są to: Ministerstwo Rolnictwa, Rzemiosła i Handlu, Administracji, Kultury i Rozrywki oraz Nauki i Mistycyzmu.
Unia Rzeszy
Podstawę ustroju stanowi Konstytucja Unii Rzeszy. Została napisana w oparciu o tradycje egalitarne i narodowe. Określa szerokie kompetencje Gubernatora Rzeszy, dając mu pozycję przedstawiciela wszystkich członków Unii, jemu samemu - status Najwyższego Członka, a także kompetencję do zmiany konstytucji wedle upodobania. W Konstytucji pojawia się też regulacja procedury opuszczenia Unii przez jej członka[3].
Entferia
Obecnie podstawą ustroju Entferii jest Akt zmieniający Akt zmieniający Ustrój Państwa Entferskiego. Zgodnie z nim nie istnieje Parlament Entferii, nie istnieje nawet Chanat, a Entferia nie ma żadnego ustroju i jest tylko nazwą federacji. Zgodnie z tym aktem oficjalny tytuł właściciela Entferii to Arcykról Entferii.
Entferia nieformalnie dzieli się na kilka terytoriów podrzędnych, dawniej stanowiących prowincje.
Uniwersa
Konstytucja z 30 grudnia 2020 roku w art. 16 zawarła odesłanie do przyszłego aktu, który regulowałby zagadnienia fikcyjnego uniwersum związanego z serwerem. Taki akt powstał 16 stycznia 2021 jako Akt Regulacyjny.
Sens Aktu Regulacyjnego jest taki, że dopuszcza absolutną dowolność kreowania uniwersów przez graczy. Ogranicza jednak ich kanoniczność tych uniwersów (czyli ich oficjalność w skali serwera). Kanoniczne są te uniwersa, które zostały zatwierdzone na danym obszarze przez odpowiedni podmiot - właściciela federacji albo Radę (w przypadku terytoriów neutralnych). Oficjalne uniwersum całego MCSER.IO2 to jest więc zbiór wszystkich istniejących uniwersów ze wszystkich terytoriów. Powstaje patchwork, który jednak godzi ze sobą różne dziwne, czasem sprzeczne, pomysły.
Przypisy
- ↑ Mało, jak na system prawny, za bardzo, jak na system prawny serwera MC
- ↑ Wielka Terraformacja, budowle i karczma na Spawnie, przebudowa siedziby Rady
- ↑ I. Rogers, 9 Lessons in Brexit, Juksaka 2005