Prawo MCSER.IO2

Z Mcseriopedia
Wersja z dnia 17:52, 14 mar 2025 autorstwa Ejalindolla (dyskusja | edycje) (cześ jestem grześ)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

MCSER.IO2 posiada umiarkowanie rozbudowany[1] system prawny.

Konstytucja i podstawowe zagadnienia[edytuj | edytuj kod]

Podstawowym aktem prawnym MCSER.IO2 jest Konstytucja MCSER.IO2, obowiązująca od 31 XII 2020 roku. Dzieli się na trzy rozdziały:

  1. Rozdział I, Przepisy o Radzie Najwyższej
  2. Rozdział II, Przepisy o Terytoriach
  3. Rozdział III, Przepisy końcowe.

Rada i Członkowie Rady[edytuj | edytuj kod]

Obecna Konstytucja, tak jak poprzednie, przewiduje istnienie Rady Najwyższej - kolegialnego organu skupiającego w sobie graczy. Choć Konstytucja nie wyraża tego zbyt zgrabnie wprost (art. 1), przyjmuje się, że Rada ma pełnię władzy nad serwerem, tj. wszystkie możliwe kompetencje do zarządzania nim.

Radę tworzą Członkowie Rady Najwyższej (art. 2). Status Członków Rady w momencie uchwalania Konstytucji uzyskali regulowani przez pierwotną Konstytucję gubernatorowie. Byli nimi wszyscy członkowie Schengen. Konstytucja nie przewiduje wprost procedury nadania, ani też odebrania, statusu Członka Rady. Tę sprawę reguluje Druga Poprawka do Konstytucji. Nadanie statusu Członka Rady (art. 4 II Popr.) następuje w głosowaniu w trybie nadzwyczajnym (wszyscy Członkowie muszą wziąć udział w głosowaniu). Odebranie tego statusu jest trudniejsze; wszyscy uprawnieni do głosowania Członkowie muszą się na to zgodzić (art. 3 II Popr.). Dojść może więc do tego na dwa sposoby: albo sam zainteresowany musi się zgodzić, albo też pozbawienie statusu Członka Rady musi być zawarte we wniosku o postawienie Członka Rady w stan oskarżenia (wtedy oskarżany Członek Rady nie ma prawa głosu - można zatem uzyskać formalną jednomyślność bez jego udziału).

Członkowie Rady są równi wobec siebie i mają równe prawa (art. 2). Druga Poprawka zakazuje "obierania funkcji czy podejmowania działań mających na celu sabotowanie legalnych działań Rady" (art. 2 II Popr.).

Konstytucja wprowadza "wieczny pokój" w Radzie i między Członkami Rady (art. 15). Konflikty powinno rozwiązywać się w toku głosowań.

Głosowania[edytuj | edytuj kod]

Rada rządzi serwerem w oparciu o decyzje przegłosowywane przez Członków. Konstytucja przewidziała procedurę głosowania w art. 3.

  1. Słowny wniosek jednego z Członków Rady. (art. 3.1) Przedmiot wniosku może być dowolny, byleby podlegał kompetencji Rady.
  2. Dyskusja nad wnioskiem. Konstytucja nie przewiduje granic czasowych dyskusji. W toku dyskusji następuje ostateczne sformułowanie treści wniosku.
  3. Głosowanie. (art. 3.2) W toku głosowania Członkowie Rady powinni ustosunkować się do wniosku (albo będąc "za", albo "przeciw", albo wstrzymując się od głosu. Głosowanie przeplata się z dyskusją w tym sensie, że za wyraz poparcia, sprzeciwu lub wstrzymania się wobec wniosku uznaje się także odpowiednio wyartykułowane podczas dyskusji zdanie. Druga Poprawka do Konstytucji w art. 1 pozwoliła wykluczyć Członka z głosowania nad danym wnioskiem, jeśli, mimo prośby dwóch Członków, nie poparł swojego stanowiska sensownymi argumentami oraz nie przejawił woli rzetelnej dyskusji.
  4. Przyjęcie wniosku. (art. 3.3) Następuje, jeśli suma wszystkich głosów "za" jest większa, niż suma głosów "przeciw".

Konstytucja w art. 3.2 wymaga, żeby każde stanowisko było poparte sensownymi argumentami, które głosujący powinien przedstawić, gdy zostanie o to poproszony.

Przewiduje się kilka trybów głosowań[2].

  • Tryb zwyczajny. (art. 4.1) W trybie zwyczajnym można przyjąć wniosek w sytuacji, kiedy nie wszyscy Członkowie Rady wzięli udział w głosowaniu.
  • Tryb nadzwyczajny (art. 4.2) Głosowanie i przyjęcie wniosku w tym trybie wymaga zajęcia stanowiska przez wszystkich Członków Rady[3].
  • Głosowanie nad podstawieniem w stan oskarżenia. (art. 5, art. 5.1) Specjalna procedura pozwalająca na ukaranie Członka Rady za naruszenie Konstytucji lub innych umów. Ze zdrowego rozsądku oraz praktyki wynika, że jest to w zasadzie rodzaj głosowania w trybie nadzwyczajnym (tzn. wszyscy Członkowie muszą się wypowiedzieć), z tą różnicą, że Członek, przeciwko któremu skierowano akt oskarżenia, nie ma prawa głosu.
  • Tryb przyspieszony. Wprowadzony przez Pierwszą Poprawkę do Konstytucji z 20 stycznia 2021. Tryb przyspieszony działał dokładnie tak, jak tryb zwyczajny, ale głosować mogli tylko Konsulowie Rady (ci Członkowie, którzy wyrazili chęć brania udziału we wszystkich decyzjach podejmowanych kolegialnie na serwerze). Należy go uznać za skutek braku umiejętności odpowiedniej wykładni przepisu o trybie zwyczajnym oraz tendencji do przesadnego formalizowania (o ironio). Należy uznać, że stracił moc obowiązującą ze względu na długotrwałe niestosowanie (desuetudo). Konsulat zlikwidowano w połowie 2023 r., a więc żadne głosowania w trybie przyspieszonym w praktyce nie mogą mieć miejsca.

Dotychczas miał miejsce tylko jeden przypadek postawienia Członka Rady w stan oskarżenia. Miało to miejsce w czerwcu 2023 r.

following fat people

Avallac'h
Humoristic or not
Zgłaszam akty destrukcji w wykonaniu Tomka, łamiące konstytucję i zasady zdrowego rozsądku. Zastrzegam sobie prawo do zastosowania administracyjnych środków prewencyjnych, jednocześnie wstrzymując się z postawieniem członka Rady w tryb oskarżenia.

ejalindolla
following fat people
Avallac'h
Powołując się na art. 5 Konstytucji Mcserio2 z Dnia 30 XII 2020, jednocześnie usprawiedliwiając działania prewencyjne art. 6.1., stawiam Tomka w stan oskarżenia przed Radą Najwyższą za zdrobniczy reżim. Zgłaszam Styrta już się dopala złamanie art. 6 Konstytucji przez following fat people
ejalindolla
following fat people
Avallac'h

Dowód rzeczowy
xD

ejalindolla
following fat people
Avallac'h
ej @everyone głosujemy
Leohanso
Myślisz że nas to obchodzi
Avallac'h
Głosujemy za dekapitacją Tomka
Michała to na pewno obchodzi

ejalindolla
following fat people
Avallac'h
@Michelle
jeden głos i tomek ląduje w idaho
ewentualnie w kobierzynie :thugstasik:

michello
śmierć

Maciek zagłosował za dekapitacją, względnie wysłaniem do Idaho; Michał zagłosował za wyrokiem śmierci, a Patryk wstrzymał się od głosu. Wyrok wykonano.

Przepisy o terytoriach[edytuj | edytuj kod]

Najważniejszym elementem regulacji Konstytucji (i bez wątpienia najbardziej trwałym) są przepisy o terytoriach, wykształcone na Wielkich Obradach Rady. Przepisy te dzielą serwer na terytoria na podstawie przynależności do konkretnego Członka Rady. Takie terytorium nazywa się federacją (art. 8). Na terytorium federacji Członek Rady ma pełnię władzy (czyli wspomnianą już maksymalną kompetencję do zarządzania nią). Federację można sobie dzielić wedle własnego widzimisię na mniejsze jednostki (tzw. terytoria podrzędne, art. 9) - z perspektywy prawa ogólnomakseriowego ten podział nie jest istotny.
Obok federacji Konstytucja przewidziała istnienie terenów nienależących do żadnego Członka Rady. Te tereny nazywa się terytoriami neutralnymi i administruje nimi - jako całość - Rada. O ile formalnie Konstytucja wymaga decyzji (czyt. głosowania) Rady w przypadku każdej ingerencji w terytorium neutralne, to w praktyce wyglądało to dotychczas inaczej. Głosowania przeprowadzano tylko, gdy zamierzano zmienić przynależność danego terytorium (np. wcielić je do innej federacji). Inne przypadki ingerencji, tj. stawianie budowli lub terraformacje, nigdy nie podlegały formalnym głosowaniom, a były raczej dokonywane na podstawie ustnych ustaleń[4] lub całkowitej samowolki.

Konstytucja przewiduje także dwa inne rodzaje organizacji terytoriów:

  • terytoria współdzielone, nienależące do żadnej federacji i zarządzane przez dwóch lub więcej Członków Rady (art. 10),
  • strefy wpływów, specjalny rodzaj terytoriów neutralnych, gdzie jeden z Członków Rady uzyskuje nieokreślone kompetencje do ograniczania wpływu innych członków Rady (art. 12).

Nie istnieją obecnie żadne terytoria współdzielone. Dawniej stanowiły je Delta Erydanu oraz fragment Gór Nocy; były to terytoria współdzielone przez Maćka i Tomka. Zniknęły, gdy wytyczono granice po terraformacji tamtych obszarów.
Strefy wpływów teoretycznie nadal istnieją; funkcjonują jako obszary, na których dana osoba prowadzi terraformację w związku z terraformacją na swoich terenach. W praktyce funkcjonują na podobnej zasadzie, jak zwykłe terytoria neutralne. Do stref wpływów należą: pasmo Gaszkadów i Gór Kwietnych na zachód od grani (Tomek), a także wschodnie peryferia Dioskurii (Maciek).

Na wszystkich terytoriach Rada zachowuje najwyższą władzę (art. 13). Teoretycznie może ingerować w sprawy federacji poprzez głosowania w trybie nadzwyczajnym (art. 8 zdanie drugie). Jest to władza w zasadzie czysto nominalna. W czasie obowiązywania obecnej Konstytucji nie zdarzył się ani jeden przypadek ingerencji Rady w wewnętrzne sprawy jakiejkolwiek federacji poprzez formalne głosowanie. Wcześniej z kolei...

Konstytucja dopuszcza zmianę statusu terytoriów (art. 14). Może to zrobić Członek Rady sam, jeśli zmiana nie powoduje uszczerbku praw innego Członka Rady albo samej Rady. W innych przypadkach zmiany dokonuje Rada w drodze głosowania. Nie wskazano trybu głosowania, ale, jak się wydaje, dotychczas stosowano tu - jeśli w ogóle - głosowania nadzwyczajne.

Zmiana Konstytucji[edytuj | edytuj kod]

W art. 17 Konstytucji przewidziano procedurę zmiany Konstytucji. Jest ona dopuszczalna tylko przy jednogłośnym poparciu wszystkich Członków w postępowaniu nadzwyczajnym.

Łatwiej jest uchwalić poprawkę (wystarczy postępowanie nadzwyczajne bez wymogu jednomyślności). Pozwala to teoretycznie na wprowadzenie w poprawkach zapisów mających na celu obejście Konstytucji. Należy przyjąć, że Konstytucja ma pierwszeństwo nad takimi zapisami (ma większą legitymację wśród Członków Rady).

Prawo wewnętrzne federacji[edytuj | edytuj kod]

Prawo wewnętrzne obowiązuje w trzech federacjach: federacji Maćka, Unii Rzeszy oraz w Entferii.

Federacja Maćka[edytuj | edytuj kod]

Część federacji, Caer Ened, ma określony w kilku aktach ustrój. Akt utworzenia Księstwa Caer Ened ustanowił monarchię, którą władze Caer Ened nazywają monarchią harmoniczną. Na czele Księstwa stoi Książę Meredus oraz sześciu Ministrów obsadzonych w pięciu Ministerstwach. Są to: Ministerstwo Rolnictwa, Rzemiosła i Handlu, Administracji, Kultury i Rozrywki oraz Nauki i Mistycyzmu.

Unia Rzeszy[edytuj | edytuj kod]

Podstawę ustroju stanowi Konstytucja Unii Rzeszy. Została napisana w oparciu o tradycje egalitarne i narodowe. Określa szerokie kompetencje Gubernatora Rzeszy, dając mu pozycję przedstawiciela wszystkich członków Unii, jemu samemu - status Najwyższego Członka, a także kompetencję do zmiany konstytucji wedle upodobania. W Konstytucji pojawia się też regulacja procedury opuszczenia Unii przez jej członka[5].

Entferia[edytuj | edytuj kod]

Obecnie podstawą ustroju Entferii jest Akt zmieniający Akt zmieniający Ustrój Państwa Entferskiego. Zgodnie z nim nie istnieje Parlament Entferii, nie istnieje nawet Chanat, a Entferia nie ma żadnego ustroju i jest tylko nazwą federacji. Zgodnie z tym aktem oficjalny tytuł właściciela Entferii to Arcykról Entferii.

Entferia nieformalnie dzieli się na kilka terytoriów podrzędnych, dawniej stanowiących prowincje.

Uniwersa[edytuj | edytuj kod]

Konstytucja z 30 grudnia 2020 roku w art. 16 zawarła odesłanie do przyszłego aktu, który regulowałby zagadnienia fikcyjnego uniwersum związanego z serwerem. Taki akt powstał 16 stycznia 2021 jako Akt Regulacyjny.

Sens Aktu Regulacyjnego jest taki, że dopuszcza on absolutną dowolność kreowania uniwersów przez graczy. Ogranicza jednak kanoniczność tych uniwersów (czyli ich oficjalność w skali serwera). Kanoniczne są te uniwersa, które zostały zatwierdzone na danym obszarze przez odpowiedni podmiot - właściciela federacji albo Radę (w przypadku terytoriów neutralnych). Oficjalne uniwersum całego MCSER.IO2 to jest więc zbiór wszystkich istniejących uniwersów ze wszystkich terytoriów. Powstaje patchwork, który jednak godzi ze sobą różne dziwne, czasem sprzeczne, pomysły.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Mało, jak na system prawny, za bardzo, jak na system prawny serwera MC
  2. Art. 4 stwierdza, że istnieją tylko dwa, ale w praktyce jest ich więcej.
  3. Wymaganie nie jest kategoryczne; Dominik, formalnie będący Członkiem Rady, nie wziął nigdy udziału w jakimkolwiek głosowaniu nadzwyczajnym.
  4. Wielka Terraformacja, budowle i karczma na Spawnie, przebudowa siedziby Rady
  5. I. Rogers, 9 Lessons in Brexit, Juksaka 2005
System prawno-administracyjny MCSER.IO2
KonstytucjaRadaUniwersa
Inne dokumenty
Stare, nieaktualne