Esedia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Mcseriopedia
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{Miejsce
{{Miejsce
|image = Esedia.png
|image = Esedia.png
|wlasciciel = Wielu
|wlasciciel = Ja
|tworca = Sporo
|tworca = Sporo
|data = 8 czerwca 2019
|data = 8 czerwca 2019

Wersja z 18:34, 5 sty 2022

Esedia
Właściciel Ja
Twórca Sporo
Data powstania 8 czerwca 2019
Typ Kontynent

Esedia (Essedia, Ezedia, Hesperia) - największy ze znanych kontynentów mcserio. Skupiona jest na nim większość znanej cywilizacji i jest on z tego powodu najlepiej poznany.

Toponimia

Kontynent esedyjski ma kilka nazw. Oficjalną jest właśnie Esedia, wywodzona od imienia egipskiej bogini-matki Izydy. Przyjęto ją w grudniu 2020 roku przez Komisję Nazewniczą na drodze kompromisu fonetycznego pomiędzy Essedią a Ezedią.

Ze względu na dominujący charakter Esedii w świecie MCSERIO, funkcjonuje ona w świadomości jako de facto jedyna istotna duża masa lądowa. Bezpośrednią konsekwencją takiego pojęcia jest częste nazywanie Esedii po prostu Kontynentem (tak samo określano ją przed wprowadzeniem konkretnego nazewnictwa).

W źródłach entferskich Esedia jest często określana jako Hesperia, od innej nazwy proponowanej podczas obrad Komisji Nazewniczej, która wywodzi się od imienia greckiego boga wieczoru, Hesperosa.

Geografia

Esedia sąsiaduje z Josforią od zachodu i Antarią od południa.

Tektonika

Esedię cechuje bardzo dynamiczna w skali geologicznej tektonika. Podstawą kontynentu jest Płyta Esedyjska, w skutek ruchów której na zachodzie uformowały się łańcuchy Gór Gaszkadzkich i Lennawskich. Na wschodzie, na granicy z Płytą Josforską powstały liczne wyspy wulkaniczne na oddzielającym kontynenty Morzu Wschodnim. Od pozostałych płyt kontynent oddzielają Morze Gockie i Morze Południowe. Liczne pęknięcia spowodowały wypiętrzenie się tu wielu wewnętrznych łańcuchów i masywów, m.in. Gór Ekenckich, Pennawskich, Dnia i Nocy oraz najwyższego z Pasm - Coronum Caeltar. Ostatnie z nich charakteryzuje cyrkularny kształt z głęboką kotliną. Spekuluje się, iż powstało ono jako masyw wulkaniczny, którego wnętrze zapadło się w kalderę, a ówczesny brak aktywności wulkanicznej w tym regionie datuje jego genezę na jedno z dawniejszych zdarzeń tektonicznych.

Struktura administracyjna

Esedia jest w całości administrowana przez Radę Najwyższą. Jej terytorium jest podzielone na podległe bezpośrednio Radzie ziemie neutralne oraz przynależne poszczególnym graczom federacje. Istnieją także obszary pod specjalnym zarządem administracyjnym (terytoria współdzielone).

Aktualnie w Esedii ulokowanych jest pięć federacji:

Ponadto z terenu niczyjego wydzielono 7 terytoriów neutralnych:

Historia

Zobacz też

Geografia MCSER.IO2
Kontynenty
Terytoria i krainy
Federacja Maćka
Federacja Patryka
Unia Rzeszy
Terytoria neutralne
Inne ziemie