Esedia

Z Mcseriopedia
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Esedia
Właściciel Ja
Twórca Sporo
Data powstania 8 czerwca 2019
Typ Kontynent

Esedia - największy ze znanych kontynentów mcserio. Skupiona jest na nim większość znanej cywilizacji i jest on z tego powodu najlepiej poznany.

Toponimia[edytuj | edytuj kod]

Kontynent esedyjski ma kilka nazw. Oficjalną jest właśnie Esedia, wywodzona od imienia egipskiej bogini-matki Izydy. Przyjęto ją w grudniu 2020 roku przez Komisję Nazewniczą na drodze kompromisu fonetycznego pomiędzy Essedią a Ezedią.

Ze względu na dominujący charakter Esedii w świecie MCSERIO, funkcjonuje ona w świadomości jako de facto jedyna istotna duża masa lądowa. Bezpośrednią konsekwencją takiego pojęcia jest częste nazywanie Esedii po prostu Kontynentem (tak samo określano ją przed wprowadzeniem konkretnego nazewnictwa).

W źródłach entferskich Esedia bywała dawniej przez krótki czas określana jako Hesperia, od innej nazwy proponowanej podczas obrad Komisji Nazewniczej, która wywodzi się od imienia greckiego boga wieczoru, Hesperosa.

Geografia[edytuj | edytuj kod]

Esedia sąsiaduje z Josforią od zachodu i Antarią od południa. Szablon:Map:Esedia

Tektonika[edytuj | edytuj kod]

Esedię cechuje bardzo dynamiczna w skali geologicznej tektonika. Podstawą kontynentu jest Płyta Esedyjska, w skutek ruchów której na zachodzie uformowały się łańcuchy Gór Gaszkadzkich i Lennawskich. Na wschodzie, na granicy z Płytą Josforską powstały liczne wyspy wulkaniczne na oddzielającym kontynenty Morzu Wschodnim. Od pozostałych płyt kontynent oddzielają Morze Gockie i Morze Liliowe. Liczne pęknięcia spowodowały wypiętrzenie się tu wielu wewnętrznych łańcuchów i masywów, m.in. Gór Ekenckich, Wietrznych, Dnia i Nocy oraz najwyższego z pasm - Coronum Caeltar. Ostatnie z nich charakteryzuje cyrkularny kształt z głęboką kotliną. Spekuluje się, iż powstało ono jako masyw wulkaniczny, którego wnętrze zapadło się w kalderę, a ówczesny brak aktywności wulkanicznej w tym regionie datuje jego genezę na jedno z dawniejszych zdarzeń tektonicznych.

Do ważniejszych[1] pasm górskich należą:

Hydrologia[edytuj | edytuj kod]

Index Geographia wyróżnia trzy oceany:

W Ocean Esedyjski wliczają się Morze Gockie, Morze Liliowe, Zatoka Hemerska oraz Morze Larawskie.

W Esedii liczne są rzeki. Jak dotąd, wszystkie terraformowane rzeki należą do zlewiska Oceanu Esedyjskiego.

Struktura administracyjna[edytuj | edytuj kod]

Esedia jest w całości administrowana przez Radę Najwyższą. Jej terytorium jest podzielone na podległe bezpośrednio Radzie ziemie neutralne oraz przynależne poszczególnym graczom federacje. Istnieją także obszary pod specjalnym zarządem administracyjnym (terytoria współdzielone).

Mapa federacji

Aktualnie w Esedii ulokowanych jest pięć federacji (kolory zgodne z mapą):

Ponadto z terenu niczyjego wydzielono 7 terytoriów neutralnych (na mapie zakreślone kolorem białym):

Uniwersa[edytuj | edytuj kod]

Uniwersa znacznie ubogacają fizyczną formę Esedii, będąc źródłem nie tylko różnorakich historii związanych z obszarami i budowlami obecnymi na serwerze, ale także szeroko zakrojonych planów terraformacji i kolejnych różnorakich historii związanych z obszarami, które zaistnieć mogą dopiero w przyszłości.

Geografia MUAU w dużym stopniu zarysowuje obraz terytoriów neutralnych w Esedii.

Krainy w Esedii według AU

Lista linków do artykułów o poszczególnych krainach znajduje się w pasku nawigacji na samym dole artykułu (albo nie, jeśli korzystasz z wersji mobilnej Fandomu. Polecam przełączyć na pełny widok).

W miarę rozwoju uniwersów i koncentracji działań na serwerze postrzeganie geografii serwera ewoluowało. Podział administracyjny ustalony przez Radę jest w zasadzie drugorzędny względem geografii MUAU. Powodów jest kilka:

  • Specyfika ustaleń dot. terytoriów - przepisy nie wymieniają regionów geograficznych per se, zostawiając ich podział widzimisię zarządców federacji. Ze względu na rozległość i skomplikowane granice orientowanie się na mapie według jednostek ustalonych przez Radę jest niepraktyczne poza kwestiami prawnymi.
  • Większa elastyczność kreacji uniwersów. Dobitnie świadczy o tym przestarzałość ustawy o terytoriach z przełomu 2020 i 2021 roku.
  • Coraz większa umowność granic federacji (o czym świadczą np. terraformacja Doliny Irdy dokonana przez Maćka mimo jej przynależności do Anglii czy terraformacja Doliny Emslanty i Doliny Kimmenty (obie patrykowe) przez Tomka).

Historia[edytuj | edytuj kod]

Uwagi[edytuj | edytuj kod]

  1. obecnie istniejących

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Geografia MCSER.IO2
Kontynenty
Terytoria i krainy
Federacja Maćka
Federacja Patryka
Unia Rzeszy
Terytoria neutralne
Inne ziemie