Esedia
![]() | ||
Właściciel | Ja | |
Twórca | Sporo | |
Data powstania | 8 czerwca 2019 | |
Typ | Kontynent |
Esedia - największy ze znanych kontynentów mcserio. Skupiona jest na nim większość znanej cywilizacji i jest on z tego powodu najlepiej poznany.
Toponimia[edytuj | edytuj kod]
Kontynent esedyjski ma kilka nazw. Oficjalną jest właśnie Esedia, wywodzona od imienia egipskiej bogini-matki Izydy. Przyjęto ją w grudniu 2020 roku przez Komisję Nazewniczą na drodze kompromisu fonetycznego pomiędzy Essedią a Ezedią.
Ze względu na dominujący charakter Esedii w świecie MCSERIO, funkcjonuje ona w świadomości jako de facto jedyna istotna duża masa lądowa. Bezpośrednią konsekwencją takiego pojęcia jest częste nazywanie Esedii po prostu Kontynentem (tak samo określano ją przed wprowadzeniem konkretnego nazewnictwa).
W źródłach entferskich Esedia bywała dawniej przez krótki czas określana jako Hesperia, od innej nazwy proponowanej podczas obrad Komisji Nazewniczej, która wywodzi się od imienia greckiego boga wieczoru, Hesperosa.
Geografia[edytuj | edytuj kod]
Esedia sąsiaduje z Josforią od zachodu i Antarią od południa. Szablon:Map:Esedia
Tektonika[edytuj | edytuj kod]
Esedię cechuje bardzo dynamiczna w skali geologicznej tektonika. Podstawą kontynentu jest Płyta Esedyjska, w skutek ruchów której na zachodzie uformowały się łańcuchy Gór Gaszkadzkich i Lennawskich. Na wschodzie, na granicy z Płytą Josforską powstały liczne wyspy wulkaniczne na oddzielającym kontynenty Morzu Wschodnim. Od pozostałych płyt kontynent oddzielają Morze Gockie i Morze Liliowe. Liczne pęknięcia spowodowały wypiętrzenie się tu wielu wewnętrznych łańcuchów i masywów, m.in. Gór Ekenckich, Wietrznych, Dnia i Nocy oraz najwyższego z pasm - Coronum Caeltar. Ostatnie z nich charakteryzuje cyrkularny kształt z głęboką kotliną. Spekuluje się, iż powstało ono jako masyw wulkaniczny, którego wnętrze zapadło się w kalderę, a ówczesny brak aktywności wulkanicznej w tym regionie datuje jego genezę na jedno z dawniejszych zdarzeń tektonicznych.
Do ważniejszych[1] pasm górskich należą:
- Coronum Caeltar
- Góry Dnia
- Góry Ekenckie
- Góry Gaszkadzkie
- Góry Hansie
- Góry Księżycowe
- Góry Kwietne (Lennawskie)
- Góry Nocy
- Góry Okseńskie
- Góry Snów
- Góry Wietrzne
Hydrologia[edytuj | edytuj kod]
Index Geographia wyróżnia trzy oceany:
- Esedyjski, dzielący Esedię od Josforii i Antarii
- Ocean Zachodni, opływający Esedię od zachodu
- Ocean Północny, oblewający północne wybrzeża Esedii.
W Ocean Esedyjski wliczają się Morze Gockie, Morze Liliowe, Zatoka Hemerska oraz Morze Larawskie.
W Esedii liczne są rzeki. Jak dotąd, wszystkie terraformowane rzeki należą do zlewiska Oceanu Esedyjskiego.
- Rzeki Siedmiorzecza:
- Zlewisko Morza Wewnętrznego (Zatoki Metlańskiej):
- Zlewisko Morza Liliowego:
- Zlewisko Zatoki Hemerskiej:
Struktura administracyjna[edytuj | edytuj kod]
Esedia jest w całości administrowana przez Radę Najwyższą. Jej terytorium jest podzielone na podległe bezpośrednio Radzie ziemie neutralne oraz przynależne poszczególnym graczom federacje. Istnieją także obszary pod specjalnym zarządem administracyjnym (terytoria współdzielone).

Aktualnie w Esedii ulokowanych jest pięć federacji (kolory zgodne z mapą):
Ponadto z terenu niczyjego wydzielono 7 terytoriów neutralnych (na mapie zakreślone kolorem białym):
Uniwersa[edytuj | edytuj kod]
Uniwersa znacznie ubogacają fizyczną formę Esedii, będąc źródłem nie tylko różnorakich historii związanych z obszarami i budowlami obecnymi na serwerze, ale także szeroko zakrojonych planów terraformacji i kolejnych różnorakich historii związanych z obszarami, które zaistnieć mogą dopiero w przyszłości.
Geografia MUAU w dużym stopniu zarysowuje obraz terytoriów neutralnych w Esedii.

Lista linków do artykułów o poszczególnych krainach znajduje się w pasku nawigacji na samym dole artykułu (albo nie, jeśli korzystasz z wersji mobilnej Fandomu. Polecam przełączyć na pełny widok).
W miarę rozwoju uniwersów i koncentracji działań na serwerze postrzeganie geografii serwera ewoluowało. Podział administracyjny ustalony przez Radę jest w zasadzie drugorzędny względem geografii MUAU. Powodów jest kilka:
- Specyfika ustaleń dot. terytoriów - przepisy nie wymieniają regionów geograficznych per se, zostawiając ich podział widzimisię zarządców federacji. Ze względu na rozległość i skomplikowane granice orientowanie się na mapie według jednostek ustalonych przez Radę jest niepraktyczne poza kwestiami prawnymi.
- Większa elastyczność kreacji uniwersów. Dobitnie świadczy o tym przestarzałość ustawy o terytoriach z przełomu 2020 i 2021 roku.
- Coraz większa umowność granic federacji (o czym świadczą np. terraformacja Doliny Irdy dokonana przez Maćka mimo jej przynależności do Anglii czy terraformacja Doliny Emslanty i Doliny Kimmenty (obie patrykowe) przez Tomka).
Historia[edytuj | edytuj kod]
Uwagi[edytuj | edytuj kod]
- ↑ obecnie istniejących