Mcseriopedia:Pomoc: Różnice pomiędzy wersjami

Z Mcseriopedia
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
eesmkdke
 
Nie podano opisu zmian
Linia 13: Linia 13:
== Edytowanie ==
== Edytowanie ==
=== Edytor wizualny ===
=== Edytor wizualny ===
Jeżeli po kliknięciu przycisku Edytuj widzisz literki w normalnej czcionce, to dostałeś się do edytora wizualnego. Hejo!
Jeżeli po kliknięciu przycisku Edytuj widzisz literki w normalnej czcionce, to dostałeś się do edytora wizualnego. Stanie się tak domyślnie, jeśli edytujesz bez konta albo masz konto, ale nic nie grzebałeś w swoich [[Special:Preferences|preferencjach]].
 
Edycja w edytorze wizualnym opiera się na pasku w górze okna edycji. Ma on (idąc od lewej do prawej) następujące funkcje:
*Akapit - rodzaj czcionki, jakim piszesz. Domyślnie jest to właśnie ''Akapit'' i taki też wybieraj do zwykłego opisu. Następna opcja - ''Podstawowy nagłówek rozdziału'' - służy do określenia tytułu jednej z głównych sekcji w artykule. Kolejne to jego potencjalne podsekcje. Kieruj się prostą zasadą - '''równorzędne sekcje mają nagłówek tego samego rodzaju'''. Jeżeli są one różne, to któraś z sekcji jest nadrzędna, a któraś - nadrzędna. Więcej o sekcjach [[#Feng shui|tutaj]].
*'''B''' - pogrubienie, ''I'' - kursywa i <u>A</u> - podkreślenie. Chyba nie trzeba tłumaczyć.
*T - więcej opcji formatowania, jakieś indeksy górne, dolne, przekreślenia i tak dalej.
*Listy - kolejno: wypunktowana, numerowana i ich ustawienia - dodają listy do artykułu.
*Otwarta książka - dodawanie przypisów.
*Łańcuch - dodawanie linków. Możesz dodać link do istniejącego na wiki artykułu (''Wyszukaj strony'') lub do dowolnej witryny w sieci (''Link zewnętrzny'').
*Obrazek - obrazki i inne pliki. Można je dodać do artykułu lub przesłać jakiś nowy. Przed przesyłaniem upewnij się, czy taki sam plik przypadkiem już nie istnieje.
*Masowe przesyłanie - jeśli chcesz przesłać kilka plików.
*Wstaw - wstawianie dodatkowych elementów:
**Infoboks - dodaje '''infoboks''', szablon zwięźle przedstawiający podstawowe informacje o omawianym obiekcie wyświetlany u góry strony. Wybierz infoboks z listy i dodaj wartości jego argumentom.
**Szablon - wyszukaj i dodaj inny szablon.
**Tabela - dodaje tabelkę (Lucjan approved)
**Komentarz - dodaj tekst, który będzie widoczny tylko podczas edycji artykułu.
**Wzory chemiczne i matematyczne - wiadomo.
**Galeria - jeśli masz sporo zdjęć, to wrzuć je do galerii. Umieszczaj galerię zgodnie z [[#Feng shui|feng shui]].
**Blok kodu - tekst, tylko że jak kod wygląda.
**Lista przypisów - wyświetla wszystkie przypisy w formie listy. Umieszczać w sekcji ''Przypisy'' u dołu artykułów.
*Przyciski undo i redo
*Koło (Wielkopolska) - kolejny rozwijany pasek, jedyne co ma interesujące to Kategorie, które pozwalają dodawać, hm, kategorie.


=== Edytor kodu źródłowego ===
=== Edytor kodu źródłowego ===
Jeżeli kliknąłeś przycisk ''Edytuj'' i twój ekran zdominował tekst w jakiejś czcionce przypominającej Lucidę Console pomieszany z różnymi średnio standardowymi dla tekstów tekstowych znakami, to znaczy, że jesteś w edytorze kodu źródłowego.
Jeżeli kliknąłeś przycisk ''Edytuj'' i twój ekran zdominował tekst w jakiejś czcionce przypominającej Lucidę Console pomieszany z różnymi średnio standardowymi dla tekstów tekstowych znakami, to znaczy, że jesteś w edytorze kodu źródłowego.
==== Nowe linie ====
Żeby zacząć nowy akapit, zrób odstęp jednej pustej linii lub użyj <code><nowiki><br></nowiki></code>.
==== Linkowanie i wstawianie zdjęć ====
Linki do artykułów zamieszcza się poprzez wsadzenie odpowiedniej frazy w nawias kwadratowy. Przykład:<br>
<code><nowiki>...wtedy [[Michał]] zbudował [[Golas]]a, a reszta Schengen poszła utopić się w pobliskiej [[Nyks|rzece]].</nowiki></code><br>co da<br><code>...wtedy [[Michał]] zbudował [[Golas]]a, a reszta Schengen poszła utopić się w pobliskiej [[Nyks|rzece]].</code><br>
''Michał'' jest najprostszym linkiem, bo słowo jest w tej samej formie, co nazwa artykułu. Jeżeli nie lubisz łamany polski, to będziesz chciał odmieniać, i z radością informuję, że można to robić poprzez dodanie końcówki słowa do umieszczonego w nawiasie rdzenia wyrazu będącego też nazwą linkowanego artykułu. Jeśli w odmianie wyrażenia dzieją się dziwne rzeczy albo po prostu chcesz dać inną frazę, to dajesz w nawiasie kwadratowym nazwę artykułu, znak | i tekst, który wyświetli się jako link - tak jest z ''Nyksem''.
Na podobnej zasadzie działa dodawanie plików:<br>
<code><nowiki>[[File:Golas.png|150px|</nowiki><span style="font color:red">thumb</span>|<span style="font color:green">right</span><nowiki>]]</nowiki></code> wyświetli po <span style="font color:green">prawej</span> stronie artykułu w <span style="font color:red">ramce</span> plik Golas.png o rozmiarze 150 pikseli.
==== Pogrubianie, kursywa i ten ====
<nowiki>'''</nowiki>'''Pogrubiony tekst'''<nowiki>'''</nowiki><br><nowiki>''</nowiki>''Tekst kursywą''<nowiki>''</nowiki><br><nowiki>'''''</nowiki>'''''Pogrubiony tekst kursywą'''''<nowiki>'''''</nowiki><br> <nowiki><u></nowiki><u>Podkreślenie</u><nowiki></u></nowiki><br><nowiki><s></nowiki><s>Przekreślenie</s><nowiki></s></nowiki><br><nowiki><sup></nowiki><sup>Indeks górny</sup><nowiki></sup></nowiki><br><nowiki><sub></nowiki><sub>Indeks dolny</sub><nowiki></sub>.</nowiki>
==== Szablony ====
Szablony wstawia się podobnie jak linki, z tym że stosuje się zamiast kwadratowych te dziwne, śmiszne nawiasy, jak np. <code>{{t|Miejsce}}</code>. No i nie można ich odmieniać.<br>
Argumenty wstawia się poprzez dodawanie kolejnych <code>|nazwa_argumentu = wartość</code> '''wewnątrz nawiasu''' po nazwie szablonu, np. <code><nowiki>{{Miejsce|image=obrazek.png|typ=miejscówka do konia}}</nowiki></code>. Lista argumentów jest inna dla każdego szablonu i dostępna w dokumentacjach na ich stronach. Nie wszystkie szablony stosują argumenty (np. domyślnie nie robią tego navboksy). Tak naprawdę będą one ci potrzebne tylko przy infoboksach.
=== Feng shui ===
Chyba się powieszę, bo mi się strona zresetowała i straciłem cały tekst. {{Cenzura}} Fandom. {{Cenzura}}.
Ech. No dobra.
W edytowaniu bardzo ważne jest '''formatowanie'''. Możesz dobrze, przewrotnie i zabawnie opisać życiorys [[Halynka|halynki]], ale bez odpowiedniego ułożenia tekstu nie będzie on tak przystępny dla czytelnika, jak mógłby być. Dlatego przy edycji stosuje się odpowiedni kanon estetyczny.
Z ogólnych zasad - '''zrób tak, żeby było przejrzyście'''. Niech wszystko będzie wiadomo po jednym rzucie oka - wyróżniaj w odpowiedni sposób fragmenty tekstu, formując go w sekcje, dodając przypisy itd. Stosuj linki, żebym czytając twój artykuł i płacząc, że tylko ja tu siedzę ała mógł sobie płynnie przełączyć na inną, powiązaną stronę. Nie nadużywaj ich, bo czytelnik po zetknięciu z nadmiarem niepotrzebnych linków może być wyleczony tylko piaskoterapią. Nie wrzucaj zdjęć na środek raczej, chyba że nie wiem, mapę chcesz dać, żeby było lepiej widać czy coś.
Tworzysz nowy artykuł, bo ci się nudzi? Ofc zacznij od nagłówka. Stwórz go najlepiej na zasadzie '''''Termin''' - blabla mlimli'' albo jakiejś podobnej. Nagłówek  generalnie powinien pokrótce objaśniać, o czym mówi artykuł. Istnieją dwie szkoły zagospodarowania nagłówków - jedna umiłowała sobie długie nagłówki (czasem nawet podzielone na akapity) streszczające cały artykuł, a druga - bardzo zwięzłe definicje omawianego terminu czy obiektu. Osobiście wolę drugą i pewnie pokrewne, leniwe dusze też się do niej przychylą.
Jeżeli opisujesz coś, co można skategoryzować - na przykład region - sprawdź, czy nie istnieje specjalny szablon (tzw. '''infoboks''') przeznaczony dla podobnych rzeczy, który wyświetla lakoniczne podsumowanie opisywanego tematu u góry strony. Jeśli tak, dodaj go i wprowadź odpowiednie wartości dla argumentów szablonu. Jeśli nie, poproś mendę włosiatą o dodanie nowego infoboksa albo spróbuj go stworzyć sam. Nie zaleca się dodawania niezgodnych z kategorią infoboksów do artykułów. W sensie jak piszesz o jakimś jedzeniu, to nie opisuj go przez szablon {{t|Miejsce}}, bo on dodaje automatycznie do artykułu kategorię [[:Category:Miejsce|Miejsce]] i się na tej stronie kategorii zrobi burdel bo zamiast anwali i innych nyksohemerii tam będzie jakiś pasztet albo golonka.<br> Zastosowanie szablonów jest opisane w ich dokumentacji na ich stronach (rzuć okiem na taki szablon {{t|Postać}} na przykład).
Kiedy rzucisz już w nagłówku garścią podstawowych informacji, najwyższy czas na rozwinięcie tematu. Podziel artykuł na '''sekcje''', które będą opisywać różne aspekty tematu, jak np. ''Historia'', ''Geografia'' w artykule [[Esedia]]. Sekcje są istotne dla przejrzystości treści, ale nie są potrzebne w krótszych artykułach. Co będziesz robił sekcje po jednym zdaniu, bez sensu. Jeśli z kolei cierpisz na słowotok albo po prostu piszesz o czymś obszernym, możesz podzielić sekcje na podsekcje, w skrajnych przypadkach na podsekcje podsekcji, w skrajniejszych na podsekcje podsekcji podsekcji i tak dalej. Grunt, żeby było posortowane i można było się w tekście łatwo odnaleźć.
Kolejność sekcji nie jest odgórnie ustalona, ale fajnie jest, jak artykuły opisujące podobne rzeczy miały podobną chronologię sekcji. Wyjątkami są sekcje ''Galeria'', ''Przypisy'' i ''Zobacz też'', które daje się zawsze na dole (bo są dla artykułu najmniej istotne).
Na koniec możesz dodać navboks, inny rodzaj szablonu, który stanowi rozbudowaną listę linków do artykułów na pokrewne tematy (patrz {{t|Geografia}}). Navboksy automatycznie kategoryzują strony, na których się znajdują. Uwaga: szablonów tego rodzaju nie widać na komórce (czy ogólniej, mobilnej wersji Fandomu). shrug.<br>
Warto też pomyśleć nad dodaniem strony do odpowiedniej kategorii, uprzednio upewniając się, że nie duplikujemy kategorii, które automatycznie dodają wspomniane infoboksy i navboksy. Kategorie powinno się dodawać na samym końcu strony, pod całą treścią.
'''Jeśli nie wiesz, jak coś zrobić, podpatrz rozwiązania na innych stronach na wiki.'''
Nie czytałem tego po napisaniu, więc jest spora szansa, że miejscami chrzanię od rzeczy.
== Zobacz też ==
*[https://nonsa.pl/wiki/Poradnik:Jak_odr%C3%B3%C5%BCni%C4%87_anarchist%C4%99_od_pieczywa_czosnkowego Jak odróżnić anarchistę od pieczywa czosnkowego]

Wersja z 00:15, 24 sty 2022

dzieńdobry!
Witaj na stronie pomocy MCSER.IO Wiki.

Nawigacja i kategorie

Cyfrowe Archiwum jest aktualnie w powijakach i nie ma jeszcze w pełni rozwiniętego systemu nawigacji i kategorii, ale coś tam już niby jest zrobione.

No więc planowaną osią CA jest drzewo kategorii, gdzie znajdują się posortowane alfabetycznie w sekcjach duże kategorie, a pod każdą ich subkategorie, dalej subsubkategorie itd. Strona jest szkieletem, ale przypominam, że zamiast narzekać można samemu poprawić. Niżej jest podstawowy tutorial do edytowania, więc ten, no.

Poza drzewkiem kategorii są jeszcze inne strony pełniące podobnie zbiorczą funkcję. Są to Index Librorum, spis tekstów związanych z MCSER.IO2 i Schengen w ogóle oraz oś czasu, która ma przedstawiać chronologicznie wydarzenia związane z MCSER.IO2 i Schengen w ogóle. Przy edycji osi czasu prosimy bardzo powstrzymać się od shitpostingu.

Do kategorii można też dostać się ze zwykłych artykułów - kategorie, do których należą artykuły, umieszczone są na samym dole stron.

Edytowanie

Edytor wizualny

Jeżeli po kliknięciu przycisku Edytuj widzisz literki w normalnej czcionce, to dostałeś się do edytora wizualnego. Stanie się tak domyślnie, jeśli edytujesz bez konta albo masz konto, ale nic nie grzebałeś w swoich preferencjach.

Edycja w edytorze wizualnym opiera się na pasku w górze okna edycji. Ma on (idąc od lewej do prawej) następujące funkcje:

  • Akapit - rodzaj czcionki, jakim piszesz. Domyślnie jest to właśnie Akapit i taki też wybieraj do zwykłego opisu. Następna opcja - Podstawowy nagłówek rozdziału - służy do określenia tytułu jednej z głównych sekcji w artykule. Kolejne to jego potencjalne podsekcje. Kieruj się prostą zasadą - równorzędne sekcje mają nagłówek tego samego rodzaju. Jeżeli są one różne, to któraś z sekcji jest nadrzędna, a któraś - nadrzędna. Więcej o sekcjach tutaj.
  • B - pogrubienie, I - kursywa i A - podkreślenie. Chyba nie trzeba tłumaczyć.
  • T - więcej opcji formatowania, jakieś indeksy górne, dolne, przekreślenia i tak dalej.
  • Listy - kolejno: wypunktowana, numerowana i ich ustawienia - dodają listy do artykułu.
  • Otwarta książka - dodawanie przypisów.
  • Łańcuch - dodawanie linków. Możesz dodać link do istniejącego na wiki artykułu (Wyszukaj strony) lub do dowolnej witryny w sieci (Link zewnętrzny).
  • Obrazek - obrazki i inne pliki. Można je dodać do artykułu lub przesłać jakiś nowy. Przed przesyłaniem upewnij się, czy taki sam plik przypadkiem już nie istnieje.
  • Masowe przesyłanie - jeśli chcesz przesłać kilka plików.
  • Wstaw - wstawianie dodatkowych elementów:
    • Infoboks - dodaje infoboks, szablon zwięźle przedstawiający podstawowe informacje o omawianym obiekcie wyświetlany u góry strony. Wybierz infoboks z listy i dodaj wartości jego argumentom.
    • Szablon - wyszukaj i dodaj inny szablon.
    • Tabela - dodaje tabelkę (Lucjan approved)
    • Komentarz - dodaj tekst, który będzie widoczny tylko podczas edycji artykułu.
    • Wzory chemiczne i matematyczne - wiadomo.
    • Galeria - jeśli masz sporo zdjęć, to wrzuć je do galerii. Umieszczaj galerię zgodnie z feng shui.
    • Blok kodu - tekst, tylko że jak kod wygląda.
    • Lista przypisów - wyświetla wszystkie przypisy w formie listy. Umieszczać w sekcji Przypisy u dołu artykułów.
  • Przyciski undo i redo
  • Koło (Wielkopolska) - kolejny rozwijany pasek, jedyne co ma interesujące to Kategorie, które pozwalają dodawać, hm, kategorie.

Edytor kodu źródłowego

Jeżeli kliknąłeś przycisk Edytuj i twój ekran zdominował tekst w jakiejś czcionce przypominającej Lucidę Console pomieszany z różnymi średnio standardowymi dla tekstów tekstowych znakami, to znaczy, że jesteś w edytorze kodu źródłowego.

Nowe linie

Żeby zacząć nowy akapit, zrób odstęp jednej pustej linii lub użyj <br>.

Linkowanie i wstawianie zdjęć

Linki do artykułów zamieszcza się poprzez wsadzenie odpowiedniej frazy w nawias kwadratowy. Przykład:
...wtedy [[Michał]] zbudował [[Golas]]a, a reszta Schengen poszła utopić się w pobliskiej [[Nyks|rzece]].
co da
...wtedy Michał zbudował Golasa, a reszta Schengen poszła utopić się w pobliskiej rzece.
Michał jest najprostszym linkiem, bo słowo jest w tej samej formie, co nazwa artykułu. Jeżeli nie lubisz łamany polski, to będziesz chciał odmieniać, i z radością informuję, że można to robić poprzez dodanie końcówki słowa do umieszczonego w nawiasie rdzenia wyrazu będącego też nazwą linkowanego artykułu. Jeśli w odmianie wyrażenia dzieją się dziwne rzeczy albo po prostu chcesz dać inną frazę, to dajesz w nawiasie kwadratowym nazwę artykułu, znak | i tekst, który wyświetli się jako link - tak jest z Nyksem.

Na podobnej zasadzie działa dodawanie plików:
[[File:Golas.png|150px|thumb|right]] wyświetli po prawej stronie artykułu w ramce plik Golas.png o rozmiarze 150 pikseli.

Pogrubianie, kursywa i ten

'''Pogrubiony tekst'''
''Tekst kursywą''
'''''Pogrubiony tekst kursywą'''''
<u>Podkreślenie</u>
<s>Przekreślenie</s>
<sup>Indeks górny</sup>
<sub>Indeks dolny</sub>.

Szablony

Szablony wstawia się podobnie jak linki, z tym że stosuje się zamiast kwadratowych te dziwne, śmiszne nawiasy, jak np. Szablon:T. No i nie można ich odmieniać.
Argumenty wstawia się poprzez dodawanie kolejnych |nazwa_argumentu = wartość wewnątrz nawiasu po nazwie szablonu, np. {{Miejsce|image=obrazek.png|typ=miejscówka do konia}}. Lista argumentów jest inna dla każdego szablonu i dostępna w dokumentacjach na ich stronach. Nie wszystkie szablony stosują argumenty (np. domyślnie nie robią tego navboksy). Tak naprawdę będą one ci potrzebne tylko przy infoboksach.

Feng shui

Chyba się powieszę, bo mi się strona zresetowała i straciłem cały tekst. CENZURA Fandom. CENZURA.

Ech. No dobra.

W edytowaniu bardzo ważne jest formatowanie. Możesz dobrze, przewrotnie i zabawnie opisać życiorys halynki, ale bez odpowiedniego ułożenia tekstu nie będzie on tak przystępny dla czytelnika, jak mógłby być. Dlatego przy edycji stosuje się odpowiedni kanon estetyczny.

Z ogólnych zasad - zrób tak, żeby było przejrzyście. Niech wszystko będzie wiadomo po jednym rzucie oka - wyróżniaj w odpowiedni sposób fragmenty tekstu, formując go w sekcje, dodając przypisy itd. Stosuj linki, żebym czytając twój artykuł i płacząc, że tylko ja tu siedzę ała mógł sobie płynnie przełączyć na inną, powiązaną stronę. Nie nadużywaj ich, bo czytelnik po zetknięciu z nadmiarem niepotrzebnych linków może być wyleczony tylko piaskoterapią. Nie wrzucaj zdjęć na środek raczej, chyba że nie wiem, mapę chcesz dać, żeby było lepiej widać czy coś.

Tworzysz nowy artykuł, bo ci się nudzi? Ofc zacznij od nagłówka. Stwórz go najlepiej na zasadzie Termin - blabla mlimli albo jakiejś podobnej. Nagłówek generalnie powinien pokrótce objaśniać, o czym mówi artykuł. Istnieją dwie szkoły zagospodarowania nagłówków - jedna umiłowała sobie długie nagłówki (czasem nawet podzielone na akapity) streszczające cały artykuł, a druga - bardzo zwięzłe definicje omawianego terminu czy obiektu. Osobiście wolę drugą i pewnie pokrewne, leniwe dusze też się do niej przychylą.

Jeżeli opisujesz coś, co można skategoryzować - na przykład region - sprawdź, czy nie istnieje specjalny szablon (tzw. infoboks) przeznaczony dla podobnych rzeczy, który wyświetla lakoniczne podsumowanie opisywanego tematu u góry strony. Jeśli tak, dodaj go i wprowadź odpowiednie wartości dla argumentów szablonu. Jeśli nie, poproś mendę włosiatą o dodanie nowego infoboksa albo spróbuj go stworzyć sam. Nie zaleca się dodawania niezgodnych z kategorią infoboksów do artykułów. W sensie jak piszesz o jakimś jedzeniu, to nie opisuj go przez szablon Szablon:T, bo on dodaje automatycznie do artykułu kategorię Miejsce i się na tej stronie kategorii zrobi burdel bo zamiast anwali i innych nyksohemerii tam będzie jakiś pasztet albo golonka.
Zastosowanie szablonów jest opisane w ich dokumentacji na ich stronach (rzuć okiem na taki szablon Szablon:T na przykład).

Kiedy rzucisz już w nagłówku garścią podstawowych informacji, najwyższy czas na rozwinięcie tematu. Podziel artykuł na sekcje, które będą opisywać różne aspekty tematu, jak np. Historia, Geografia w artykule Esedia. Sekcje są istotne dla przejrzystości treści, ale nie są potrzebne w krótszych artykułach. Co będziesz robił sekcje po jednym zdaniu, bez sensu. Jeśli z kolei cierpisz na słowotok albo po prostu piszesz o czymś obszernym, możesz podzielić sekcje na podsekcje, w skrajnych przypadkach na podsekcje podsekcji, w skrajniejszych na podsekcje podsekcji podsekcji i tak dalej. Grunt, żeby było posortowane i można było się w tekście łatwo odnaleźć.

Kolejność sekcji nie jest odgórnie ustalona, ale fajnie jest, jak artykuły opisujące podobne rzeczy miały podobną chronologię sekcji. Wyjątkami są sekcje Galeria, Przypisy i Zobacz też, które daje się zawsze na dole (bo są dla artykułu najmniej istotne).

Na koniec możesz dodać navboks, inny rodzaj szablonu, który stanowi rozbudowaną listę linków do artykułów na pokrewne tematy (patrz Szablon:T). Navboksy automatycznie kategoryzują strony, na których się znajdują. Uwaga: szablonów tego rodzaju nie widać na komórce (czy ogólniej, mobilnej wersji Fandomu). shrug.
Warto też pomyśleć nad dodaniem strony do odpowiedniej kategorii, uprzednio upewniając się, że nie duplikujemy kategorii, które automatycznie dodają wspomniane infoboksy i navboksy. Kategorie powinno się dodawać na samym końcu strony, pod całą treścią.

Jeśli nie wiesz, jak coś zrobić, podpatrz rozwiązania na innych stronach na wiki.

Nie czytałem tego po napisaniu, więc jest spora szansa, że miejscami chrzanię od rzeczy.

Zobacz też