Universum Gaeth
![]() | ||
Właściciel | Maciek | |
Data powstania | 31 stycznia 2022 |
Universum Gaeth (w skrócie UG) - kreatywny projekt filozoficzno-budowlany zaaranżowany przez Maćka w 2022 r.
Universum Gaeth zakłada, że Wszechświat i ludzka głupota są nieskończone[1] można podzielić na pomniejsze konteksty, zwane Światami, mogące wchodzić w interakcje, przenikać się bądź zawierać się w sobie nawzajem. Mogą to być zestawy wspomnień, pewne czasy, historie, opowieści, miejsca czy pojedyncze obiekty - fikcyjne i nie. Teoria wyróżnia również Bramy - obiekty pozwalające przekraczać granice między Światami oraz Klucze, narzędzia konieczne do otwierania Bram. Nazewnictwo to jest względne dla każdego przypadku, gdyż chociażby to, co w jednym przypadku stanowi Bramę, w innym kontekście może być Bramą bądź Kluczem[2].
Instalacja Universum Gaeth na MCSER.IO2, ukończona 31 stycznia 2022 r., stoi sobie w Netherze. Można się do niej dostać poprzez portal w Piwnicy Rusi. Podzielona jest na wstęp oraz sześć rozdziałów z własnymi salami.
Wstęp
Wstęp do Universum Gaeth stanowi portal oraz ścieżka prowadząca przez następne rozdziały. Znajduje się tu krótki Poemat Światów.

Rozdział I - Sala Bram
Właściwa część rozprawy filozoficznej Universum Gaeth rozpoczyna się przedstawieniem idei i wprowadzeniem pojęcia Bramy w kontekście subiektywizmu i obiektywizmu. Bramę rozumiemy tutaj jako łącznik między kontekstami, zarówno jednej jednostki, jak i ogólniejszymi. Pierwszy rozdział znajduje się w Sali Bram, składającej się z licznych portali zbudowanych z bloku end gateway[3], stanowiącego również portale między poszczególnymi rozdziałami. Sala ta ma kształt wrzeciona ustawionego w pozycji pionowej.
Rozdział II - Sala Światów
Drugi rozdział UG wprowadza pojęcie Świata - obiektu będącego pojedynczym kontekstem, wchodzącym w przenikające się i hierarchiczne relacje z innymi. Opisuje także proces twórczy i degenerację Światów. Ta część znajduje się w Sali Światów, przedstawionej jako zbiór odmiennych biomów.
Rozdział III - Sala Kluczy
Rozdział Trzeci opisuje Klucze i ich funkcję jako dopełnienie Bramy na drodze do danego Świata. Omawia również istotność doboru właściwego Klucza. Sala ta jest niewielka i zawiera liczne, zróżnicowane miedziane Klucze, a także pękniętą Bramę.
Rozdział IV - Sala Mcserio2
Ten rozdział jest nawiązaniem do rozdziału II, podając konkretny przykład pewnego kontekstu - Świat Mcserio2, wraz z Bramami i Kluczami umożliwiającymi do niego dostęp. Znajduje się tu portal do niewielkiego pomieszczenia przy makiecie Mcserio2 w Archiwum, gdzie znajduje się tekst rozdziału.
Rozdział V - Sala Jednej Bramy
Ta część jest kontynuacją rozdziału I, podając jako przykład kilka Bram, w tym tę zawartą wewnątrz umysłu istoty świadomej. Środkowy punkt sali stanowi ogromna obsydianowa brama zwieńczona gwiazdą.
Rozdział VI - Sala Przykładów
Ostatni z rozdziałów nawiązuje do III, podając przykłady licznych Kluczy, pozwalających otwierać Bramy, a także rozważających ich cechy, jak formę, liczbę użyć czy uniwersalność. Sala zawiera drobne makiety Kluczy ze świata Minecrafta oraz świata rzeczywistego - zasoby, mapę, czas, pieniądze czy transport. Zakończenie stanowi podsumowanie całego tekstu oraz krótki tekst liryczny Święte Miasto.
Ciekawostki
- Universum Gaeth na MCSER.IO2 powstała dzięki grantowi z Uniwersytetu Gdańskiego.
- Honorowy patronat nad projektem objęło Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Titanica.
- Sala Bram jest połączona z Instytutem Universum Gaeth MCCE.
Przypisy
- ↑ tak jak imprezy w piekle 2.0
- ↑ Podział Wszechświata na Światy czyni każdy obiekt Światem, pozostałe role są podrzędne
- ↑ Federacja Maćka często stosuje ten typ portalu